Gathering

24 November 2018, 15.45-19.00

Postkoloniale interventies in de publieke ruimte

Op 24 november 2018 organiseren Mapping Slavery, werkgroep Gepeperde Straten (een initiatief van de gemeente Utrecht), BAK, basis voor actuele kunst en Tori Oso Utrecht een evenement dat zich richt op interventies in de publieke ruimte die de Nederlandse koloniale geschiedenis kritisch adresseren.

De directe aanleiding is tweeledig. Mapping Slavery brengt in november in samenwerking met de gemeente Utrecht markeringen aan langs de wandelroute Sporen van Slavernij Utrecht die op 24 november 2011 is gelanceerd. Tweede aanleiding is de nieuwe wandelroute Bitterzoete route in de wijk Lombok, die op 27 oktober 2018 is gelanceerd en die de koloniale verhalen achter de straatnamen van deze wijk tot leven brengt. Op die dag is ook de eerste markering onthuld door wethouder Linda Voortman in de JP Coenstraat in Lombok.

Op 24 november 2018 linken we deze twee wandelroutes aangezien ze tezamen de weidsheid van de Nederlandse koloniale geschiedenis laten zien, die zich bijna vier eeuwen afspeelde op meerdere continenten. We verbinden het via de fysieke markeringen waarbij de laatste markering wordt onthuld op het Jacobiplein door Urwin Vyent, directeur NINSEE en met een performance van Black Harmony. Dit wordt binnen vervolgd door een programma in BAK.

Opgeven voor het publieksprogramma (15.45-19.00) kan via [email protected] en de toegang is gratis incl drankjes en Surinaamse hapjes.

Programma

3.45 pm
Laatste markering op plein bij Jabobi kerk onthuld door Urwin Vyent en met Black Harmony/ Last marker will be revealed at the Jacobi church by Urwin Vyent, performance by Black Harmony

4.10-4.20 pm
Opwarmen in BAK (theaterzaal) met performance Black Harmony/ Warming up in BAK with Black Harmony

4.20- 4.30 pm
Opening door host Wim Manuhutu, woord van welkom door Natalja Macnack /opening by host Wim Manuhutu, word of welcome by Natalja Macknack

4.30 – 4.50 pm
Lezing Jessy de Abreu

4.50 – 5.10 pm
Panelgesprek Ralf Ferdinand, Leroy Lucassen en Annette Krauss (En)

5.15 pm
Skype: Decolonize Berlin (En)

5.25 pm
Lezing Nancy Jouwe

5.40 pm
Panelgesprek met Stan Kelder, Britta Schilling (En), Raul Balai

6-7 pm
Optreden Ronald Snijders trio in het kader van Srefidensi, drankjes & hapjes/ Performance Ronald Snijders trio to celebrate Srefidensi, drinks and snacks

 

Het programma is grotendeels in het Nederlands en enkele gedeelten zijn in het Engels. Voorafgaand hieraan vindt er een Meet and Greet Landelijk Netwerk Slavernijverleden regio Utrecht in BAK (besloten sessie op uitnodiging 14.00-15.30)

Extra info:

De markering bestaat uit een metalen pin van 10 cm doornsee die op straat wordt bevestigd bij elke locatie waar een verhaal is over slavernij en kolonialisme. Maker Raul Balai heeft zijn inspiratie voor het schip opgedaan aan de hand van de tekeningen van Oost-Indië vaarders die oorspronkelijk werden gemaakt door de zeventiende-eeuwse Reinier Nooms.

Het Drina lettertype dat is gebruikt voor het logo heeft iets weg van de graffiti die is te vinden in het gewone straatbeeld. Het meest gebruikte VOC schip was in de zeventiende en achttiende eeuw het spiegelretourschip. De bouwtijd van zo’n schip duurde vijf tot 8 maanden en het schip kon gemiddeld vijftien jaar mee. Een replica van zo’n schip is te vinden bij Bataviastad te Lelystad. Voor meer informatie over WIC schepen kan het boek van Leo Balai, Het slavenschip (2011) worden geraadpleegd.

 

Mapping Slavery

Mapping Slavery is een publieksgeschiedenis project.  De organisatie geeft aandacht aan het Nederlandse slavernijverleden en het erfgoed hieraan verbonden. Ze stellen de volgende onderzoeksvragen:

Wie profiteerde van slavernij in Nederland en haar koloniën?
Waar woonden deze mensen en waar maakten ze beslissingen over slavernij en slavenhandel?
Welke sporen van slavernij vinden we terug in Nederland? In de straten, musea, archieven en het cultureel archief?
Wat was de zwarte aanwezigheid in Nederland door de eeuwen heen?

Mapping Slavery is geïnitieerd door Dr. Dienke Hondius aan de Vrije Universiteit Amsterdam en wordt momenteel geleid door Nancy Jouwe (MA). Voor meer informatie, ga naar www.mappingslavery.nl.

 

Tori Oso Utrecht

Tori Oso (Tori=verhaal, Oso=huis, vrij vertaald praathuis) is een Surinaamse stichting opgericht in 2001.

Het doel van de organisatie is te verbinden door middel van kunst, cultuur, kennisoverdracht en gezelligheid met Suriname als rode draad. Hiermee wil de organisatie een stukje Surinaamse warmte teruggeven aan de bezoekers. Iedereen is welkom die affiniteit heeft met de Surinaamse cultuur. Tori Oso Utrecht draait geheel op vrijwilligers, met een passie voor het organiseren van events. Voor meer informatie, ga naar www.torioso.nl.

Suggestions from the archive

Education Program

14 December 2018

Mapping Histories: Conversing on Visuality and Subalternity

workshop by Lisa Ito

On 14 December 2018 art historian and activist Lisa Ito gives a workshop “Mapping Histories: Conversing on Visuality and Subalternity” as part of the Royal Academy of Art Non Linear Narrative master’s program. The workshop is held at BAK in the framework of Propositions #7: Evidentiary Methods—the public program in the context of the exhibition Forensic Justice.

18 April 2019, 19.00-21.00

Special Viewing: Seven Addresses (2019)

Op 18 april 2019 om 19.00 uur is er bij Het Utrechts Archief een speciale openstelling van het werk Zeven adressen (2019) van kunstenaarsduo Sander Breure & Witte van Hulzen. De kunstenaars zijn deze avond aanwezig bij de tentoonstelling. Het werk is onderdeel van de tweedelige tentoonstelling The People Are the City, georganiseerd door BAK, basis voor actuele kunst in het Stadskantoor Utrecht (te zien t/m 2 mei 2019) en Het Utrechts Archief (te zien t/m 5 mei 2019).

Exhibition

30 March–05 May 2019

The People Are the City

The People Are the City is a two-part exhibition which takes place in the public areas of the Municipal Offices of the City of Utrecht and at The Utrecht Archives. The exhibition at the Utrecht City Office reflects on the extraordinary coming together of the people of Utrecht in the collective performance What Is the City but the People? on 15 September last year. The second part of the show, on display at The Utrecht Archives, presents the new work Seven Addresses (2019) by artists’ duo Sander Breure and Witte van Hulzen.

Exhibition

31 October–31 December 2004

Cordially Invited, episode 3

Cordially Invited examines the issue of hospitality in relation to a topic of major global, political, and moral consequence today: migration. The project explores these issues through the notion of a cordial invitation, understood here as a symbolic tool which can be used to negotiate between two imaginary, unattainable ideals: the unrestricted right to move across political and economic boundaries, and the unqualified acceptance such rights imply.

Exhibition

Lecture

Lecture

Lecture

Lecture

Lecture

Lecture Program

12 November–17 December 2005

Undercurrents

Undercurrents is a dynamic, informal forum for reflection about what is behind the contemporary state of warfare. It is developed as an equal parallel to the exhibition Soft Target. War as a Daily, First-Hand Reality.